Just Cycle Nieuws, Link in Bio, Nieuws

Een brute fietsrit vanuit Girona: rondje Turo de l’Home

Eindelijk, een koelere zomerdag in Girona. Dagenlang zijn de temperaturen boven de 35 graden geweest, maar na enkele verkoelende buien de dagen hiervoor, stijgt het kwik vandaag niet zo snel. Top-omstandigheden voor een lange, zware tocht in Tactic-wielerkleding dus.

Op het menu: een rondje Turo de l’Home, 155 kilometer met 2400 hoogtemeters.

Check Hostalric

We zullen eerlijk toegeven: het eerste deel van de route is niet het meest spectaculaire dat de provincie van Girona te bieden heeft. In feite rijden we parallel aan de AP-7, de grote tolweg richting Barcelona. Ondanks dat de omgeving niet per se mooi is, gaat het wel lekker snel. Er zijn nauwelijks auto’s op de ‘via servicio’ en het eerste uur gaat praktisch alleen maar vals plat naar beneden.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Sjors Beukeboom (@beukeb00m)

Tot aan Hostalric rijden we met een aerodynamische positie en in onze Tactic signature jerseys met een goed tempo van 34 kilometer per uur. Daar nemen we even de tijd om dit schitterende stadje nader te bekijken. Er loopt een mooie, met grote stenen geplaveide eenrichtingsweg door het centrum die je langs al het moois leidt.

De Olympische wegkampioene van Tokio had 1 uur en 31 minuten (3.8 w/kg) nodig voor de klim naar Turo de l’Home

Vanaf Hostalric is het nog even doorbijten naar Sant Celoni. Niet omdat het zo zwaar is, maar wel omdat weinig afleiding is. Eerlijk is eerlijk, een andere route naar Sant Celoni zou mooi zijn, maar dat levert ook minstens dertig extra kilometers op. Gelukkig gaat nationaalpark Montseny alles goedmaken.

Omhoog, omhoog en nog wat steiler omhoog

In Sant Celoni begint de 25-kilometer lange klim naar de Turo de l’Home (gemiddeld aan 6%). Het begin is het minst zwaar, met percentages om en nabij de 3 à 4%. Zodra we links afslaan richting La Costa del Montseny, beginnen we daadwerkelijk te klimmen.

Sjors Beukeboom zijn rondje Turo de l’Home in een notendop:

• 35 kilometer vals plat naar beneden
  • 25 kilometer klimmen à 6%
  • 30 kilometer omhoog en omlaag, maar niet te stijl
  • 40 kilometer dalen naar Girona

De Turo de l’Home is met z’n hoogte van 1712 meter boven de zeespiegel een van de grote reuzen rondom Girona en Barcelona. Een goede richtlijn qua klimtijd is anderhalf a twee uur (de Olympische wegkampioene van Tokio had 1 uur en 31 minuten (3.8 w/kg) nodig). Als je na een uur fietsen bij de splitsing naar de top komt, ben op de goede weg om ‘m onder de anderhalf uur te doen.

Het zijn namelijk de laatste vijf kilometer die er echt inhakken. Het gemiddelde stijgingspercentage is dan bijna 9%. Normaalgesproken zijn de vergezichten op dit slotstuk nog indrukwekkender dan tijdens de eerste twintigduizend meter, zij het dat wij in een dicht wolkendek terechtkwamen. Een Tactic-windjackje was geen overbodige luxe, bleek, met temperaturen die onder de 12 graden Celsius kwamen.

Nog twee keer klimmen

Het wegdek van de Turo de l’Home is uitstekend, op die laatste vijf steile kilometers na. Nieuwe betonplaten wisselen zich af met gaten in het wegdek die met name in de afdaling niet lekker zijn. Eenmaal terug op de splitsing, slaan we linksaf, richting Sante Fe de Montseny. Deze afdaling en de korte klim die daarop volgen, zijn eigenlijk de echte hoogtepunten van deze rit.

Met vergezichten tot aan de Mediterrane Zee en Girona, vervolgen we onze weg richting Saint Hilary Sacalm. Slechts enkele keren gaan de stijgingspercentages nog in de dubbele nummers. Vanaf het bergdorpje in het noorden van Park Montseny, is het nagenoeg één dalende lijn richting Girona. Nou ja, lijn… het is een prachtige, bochtige race track naar het stadje Anglès.

Vals plat naar Girona

We hebben dan het mooiste deze rit erop zitten. De grotere weg van Anglès naar Girona is drukker, maar gelukkig wel vals plat naar beneden. Vlak voor Girona komen we nog langs de Tactic-fabriek, een must-visit als je in Girona en omstreken bent.

Op Placa de la Indenpendencia zetten we onze fietscomputer stil en slaan we onze rit op. Het kostte ons bijna zes uur om deze monsterlijke tocht te volbrengen, maar dat was het meer dan waard!